10. Nachrichten

Cílová skupina
Tato aktivita je určená především studentům jazykové úrovně B2 a vyšší. Vyučující však může její obsah přizpůsobit i žákům s nižší úrovní znalostí.

Instrukce pro učitele
Jedná se o aktivitu, při níž vyučující buď vystřihne z autentických materiálů, nebo sám vytvoří krátké zprávy s různým obsahem (dopravní, politické, předpověď počasí atd.). Studenti jsou rozděleni do čtyř skupin – podle počtu vystřižených zpráv, přičemž je v každé skupině zvolen tzv. moderátor, který jako jediný obdrží 1 vylosovaný text a přednese jej členům své skupiny jako odpolední zprávy z rádia. Ostatní členové skupiny předem obdrží soubor pomocných otázek, jež zodpoví přesně podle „moderátorova“ čtení. Otázky jsou identické pro všechny zúčastěné skupiny. Poté „moderátor“ zkontroluje správnost zaznamenaných informací. Závěrem si pak všechny čtyři skupiny vzájemně převypráví (již bez pomoci textu) své zprávy.

Cíl aktivity
Cílem této aktivity je procvičování čtení, mluvení, ale především poslechu se zaměřením na získávání detailních informací.
Příklad vybrané zprávy

Wien, 12. September Ein Fußgänger ist bei einem Unfall auf der Autobahn 9 Linz – Wien am späten Sonntagabend tödlich verletzt worden. Wie die Polizei berichtete, wollte der Mann die Fahrbahn überqueren. Eine 40 Jahre alte Autofahrerin sah ihn zu spät und schleifte den Mann mit ihrem Wagen etwa 200 Meter mit. Vermutlich gehörte dieser Mann zu einer Reisegruppe, die auf dem Weg nach Wien war. Die Gruppe hatte auf der Raststätte Marienberg-Ost bei Wien eine Pause gemacht. Vor der Abfahrt suchte die Gruppe nach einem fehlenden Mitreisenden. Da dieser nicht zu finden war, fuhr man weiter und verständigte die Polizei.

Aus: Sprechen Sie Deutsch 3, Polyglot, Praha 1998

Příklady pomocných otázek

Woher stammt die Nachricht? Thema? Was ist passiert? Wer? Wann? Wie? Wie viel? Warum?