2. Une voyante

Cílová skupina
Pro žáky ZŠ i studenty gymnázií.

Instrukce pro učitele
  1. Při větším počtu studentů je vhodné karty vytisknout např. dvakrát. Každý balíček se rozdělí pro jednu polovinu třídy.
  2. Žáci se rozdělí do dvojic. Každý z dvojice si z hromádky vylosuje např. 8 karet.
  3. Poté každý ve dvojici hraje dvojroli: je věštkyní osudu svého souseda a zároveň je klientem jeho samotného coby věštkyně. Infinitivy na kartách každá „věštkyně“ převede do futura a může k nim tvořit další věty, různě je upřesnit a rozvést. Každý student si snaží dobře zapamatovat, jakou budoucnost mu věštkyně předpověděla (dělat si poznámky není povoleno). Futurum je zde užito ve formě vykání (např. JÍT DO KINA: „Zítra půjdete do kina se svým největším nepřítelem a spřátelíte se s ním. “)
  4. Poté, co si studenti navzájem věštili, zrekapitulují jeden druhému, co se od sebe dozvěděli. Futurum je zde užito v 1. os. j.č. : „Zítra půjdu do kina... atd. “
  5. „Mise en commun“: Učitel se ptá studentů, jaký „osud“ je údajně čeká. Úkolem studentů je pozorně naslouchat, co kdo říká, protože učitel ihned může požádat, aby někdo něčí budoucnost zrekapituloval: např. „Katko, co se stane Tomášovi? Co právě říkal? “ - Futurum zde bude užito ve 3. os. j.č. : „Tomáš půjde do kina... atd. “)
Varianta: Toto cvičení se dá využít i jako cvičení na souslednost časovou v minulosti („Říkala jste, že půjdu do kina a... atd. Tomáš říkal, že podle věštkyně půjde do kina... atd. “)

Cíl aktivity
V této aktivitě si studenti procvičí časování sloves ve futuru jednoduchém, jež je rovněž potřebné pro mluvený projev. Pro nižší ročníky ZŠ je možné tuto aktivitu zařadit i pro procvičení futura blízkého (složeného).
Peindre un beau tableau
Acheter une nouvelle voiture
Donner un cadeau à son/sa partenaire
S’endormir au cinéma
Aller au cinéma ce soir
Déménager
Ecrire une longue lettre à une amie
Regarder la télé toute la journée
Arriver en retard au travail
Manquer le bus le matin
Se disputer avec le chef
Gagner dix couronnes au loto
S’ennuyer au travail
Jardiner
Se faire un trou dans sa chaussette
Pleurer sans raison
Rire au travail demain
Changer de travail
Dormir mal cette nuit
Faire de beaux rêves cette nuit
Ecrire beaucoup d’e-mails
Lire un beau livre toute la journée
Oublier son porte-monnaie à la maison
Ecouter des disques préférés toute la journée
Faire la grasse matinée
(= dormir jusqu’à 10 – 11 heures du matin)
Faire du shopping
Acheter un nouveau parfum
Aller au cinéma avec un très bon ami
Aller au théâtre avec une très bonne amie
Aller au ZOO
Être mouillé/e par la pluie
Etudier le français toute la journée
Jouer au football tout l’après-midi
Jouer au scrabble avec de très bons amis
Dormir toute la journée
Casser la vitre dans votre chambre
Perdre et retrouver son portable
Fabriquer un cadeau pour son amour
Apprendre une très bonne nouvelle
Aller se ballader dans un parc demain soir
Se marier
Gagner trois millions au loto
Donner la démission au travail
Se disputer avec son/sa partenaire
Acheter une nouvelle maison
Perdre et retrouver ses clés
S’endormir au travail demain
Partir faire un tour du monde
Tomber amoureux/se de quelqu’un
Se perdre dans une ville étrangère