2. Jeu de rôle: savoir placer sa phrase

Cílová skupina
Pro žáky posledních ročníků ZŠ a studenty gymnázií. Aktivita je vhodná při nízkém počtu studentů ve třídě (nejlépe 6 - 8).

Instrukce pro učitele
  1. Studenti se rozdělí do dvojic či trojic. Vylosují si jednu větu.
  2. Následně si připraví rozhovor, během něhož daná věta musí zaznít co nejpřirozeněji.
  3. Každá dvojice/trojice rozhovor předvede ostatním, ti se pokusí uhodnout, která věta pocházela z losování a tudíž nebyla z jejich hlavy.
  4. Vítězí ta dvojice/trojice, která dokáže (nejvíckrát) vylosovanou větu „zamaskovat“ tak, že ji ostatní v jejich rozhovoru neodhalí.
Upozornění: Čím pokročilejší studenti, tím obtížnější věty (na úrovni slovní zásoby či gramatiky) může učitel k losování nabídnout. Je na nich, aby k dané větě vymysleli co nejpřirozeněji znějící – a tedy i poměrně jazykově obtížný – kontext. Jen tak svou větu totiž mohou „zamaskovat“.

Cíl aktivity
V této aktivitě si studenti zkoušejí vlastní rozhovor na téma cestování, prázdnin, orientace ve městě apod. Procvičují si přirozenost a plynulost hovoru, invenci, schopnost doplnit vhodný kontext, použít vhodnou slovní zásobu...

François Weiss, Jouer, communiquer, apprendre, Hachette Livre, Paris, 2002, s. 75
Phrases relativement difficiles à placer (pour les avancés) :
Dimanche soir, il y a trop de bouchons!
Garez-vous là. Il y a des parcmètres.
L’hôtelier nous a demandé des arrhes.
Il a parcouru l’Afrique en long et en large.
Il s’est déjà renseigné auprès d’agence de voyages.
Zut, mon passeport est périmé!
Et si on allait passer un petit week-end ensemble?
Quel beau clair de lune !

Phrases plutôt faciles :
Le chauffeur de taxi n’est pas aimable!
Monsieur/Madame, le stationnement est interdit ici!
Bonnes vacances, reposez-vous bien!
Mais je déteste la marche à pied en montagne!
Elle aime visiter des villes historiques.
J’ai perdu mon plan!
Elle ne prend jamais de vacances en hiver.
Mon mari est toujours en voyage.