15. Sauvez votre journal!

Cílová skupina
Pro vyšší ročníky ZŠ a pro gymnázia.

Instrukce pro učitele
  1. Studenti se vžijí do rolí redaktorů seriózního deníku. Nejprve si formou brainstormingu zvolí jeho název: během 2 minut musí na jeden společný list papíru psát své nápady. Pak si odhlasují nejlepší nápad.
  2. Jsou postaveni před vážný problém: prodej jejich deníku (magazínu) v poslední době prudce klesl. Nyní má jeden z redaktorů závažnou, podle všeho pravdivou, avšak zatím neověřenou informaci, že prezident jejich země (či prezidentova milenka, přítel apod.) je ve skutečnosti tajným agentem zpravodajských služeb nebezpečného státu (určí si jej sami). Stojí před dilematem: informaci zveřejnit jako první ze všech, obnovit vysoké náklady svého periodika, ale zároveň riskovat jeho pověst, případně jej zcela natrvalo znemožnit, ukáže-li se tato informace jako lež. Je to věc příštího bytí či nebytí periodika.
  3. Role: šéfredaktor, sekretář(ka), redaktoři. Je bezpodmínečně nutné respektovat uvedená pravidla debaty; mohou být ve zkratce zaznamenána na tabuli. Učitel by měl být jedním z redaktorů (nikoli šéfredaktor!). V případě rozdělení třídy na dvě skupiny bude debatu jen pozorovat.

Cíl aktivity
V této aktivitě si studenti procvičí schopnost spontánně reagovat a vyjádřit své argumenty, používat slovní zásobu z okruhu „psaná periodika“. Podmínkou je nízký počet studentů ve třídě (6 – 7), popř. bude nutné třídu rozdělit na dvě tři skupiny.

Volně podle François Weiss, Jouer, communiquer, apprendre, Hachette Livre, Paris, 2002, s. 73
stacks_image_7A3E3229-84DC-4A54-A2AF-652A0AE41036